Sardientjes

Sardientjes uit de oven met snelle koolsla (AIP, paleo)

Ik ben dol op markten. Toen ik jaaaren geleden aan het backpacken was, zocht ik altijd lokale marktjes op. Niet om te winkelen, maar om er gewoon te ‘zijn’. De geuren op te sneuven (in China raad ik dit af), onbekende producten te ontdekken én mensen te kijken.

Hoe een tenger kromlopend Vietnamees vrouwtje, gehuld in doeken, haar dagelijkse boodschapjes deed. Ik was dan altijd benieuwd naar haar verhaal. 

Terug naar Nederland. Hier zijn de markten heel anders, maar óók leuk. Ik ga altijd voor ‘alleen een visje’, maar terwijl ik na afloop de vele plastic tasjes naar huis sjouw, vraag ik me af wat er nou weer gebeurd is.

Sardientjes = superfood

Wat is zomerser dan een gebakken visje met citroen en een salade? Omdat het zomaar de laatste zomerse dagen van het jaar zouden kunnen zijn, heb ik sardientjes gescoord op de markt in Amstelveen. Voor dit gerecht is het belangrijk dat de sardientjes niet te groot zijn. Want dan kun je alles tussen de kop en staart opeten. Ja, inclusief de graat. Sardines bevatten veel calcium en zijn dus heel goed voor je gewrichten en botten. Naast calcium bevatten ze nog een hele rits andere mineralen en vitamines. Sardientjes worden dus met recht een superfood genoemd.

Maakt het uit of je sardientjes uit blik of vers eet?

Qua voedingsstoffen eigenlijk niet! Al hangt het er natuurlijk wel vanaf wat er nog meer in het blikje zit, denk aan olijfolie of tomatensaus. Ik heb altijd een paar blikjes sardines in huis, heerlijk met een beetje citroensap bij een salade. Maar eens in de zoveel tijd neem ik wat extra tijd voor verse sardientjes uit de oven.

Hoe bereid je de sardientjes?

Op de website Voedzaam & Snel staat uitgelegd hoe je de sardientjes in de oven bereidt.

Frisse koolsla

Als je AIP eet, eet je geen mayonaise (tips zijn welkom!). En zonder mayonaise natuurlijk geen ‘coleslaw’. Maar hear me out: deze koolsla is AIP én lekker. Het geheim zit hem in het kneden van de sla, waardoor hij lekker smeuïg wordt.

Zo bereid je de koolsla

Neem een stukje rode kool en een stukje witte kool. Snijd beide in dunne reepjes en doe in een kom. Snijd een friszoete appel ook in reepjes en voeg toe. Besprenkel het mengsel met wat zout en appelciderazijn. Kneed met schone handen net zolang tot het vocht uit de groenten komt. Verdeel er nog wat olijfolie over en proef of de smaak goed is. Serveer naast de sardientjes en geniet!

Liever een andere frisse salade? Probeer deze Venkelsalade met bleekselderij, appel en wortel.

Vorige artikel Volgende artikel

Dit vind je misschien ook leuk

Geen reacties

Laat een reactie achter